Lähettäjä: Viestinta [Viestinta@jytyliitto.fi]
Lähetetty: 2. lokakuuta 2009 14:11
Aihe: Jytyn työsuojelutiedote 6/2009

Liitteet: Tyosuojelutiedote 6.2009.doc

Hei! Ohessa työmarkkina-asiamies Liisa Aution kokoama työsuojelutiedote. Jakelu: Jytyn yhdistysten ts-ihmiset, aluetoimistot ja liiton toimihenkilöt.

-----------------------

Jytyn työsuojelutiedote 6

Sisältö:

1. Jytyn pj. Merja Ailus videolla

2. Työsuojeluvaaleista vielä

3. Vuoden 2009 sttk-lainen luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu - haku päällä nyt

4. Tilaa heti Yhteistoiminta ja työelämän kehittäminen - kirja työvälineeksesi

1. Jytyn pj. Merja Ailus videolla

Katso Jytyn pj. Merja Ailuksen nettivideo Jytyn nettisivulta osoitteesta

Sttk:n liittokokous pidetään 5.-6.11.2009. Niihin liittyen löytyy lisää nettivideoita Sttk:n sivuilta osoitteesta http://www.sttk.fi/fi-FI/puheenjohtajahaastattelut/

2. Työsuojeluvaaleista vielä

Jos työsuojeluvaalien ajankohdasta tai työsuojeluorganisaatiosta on epäselvyyttä tai erimielisyyttä kunnassa, on mahdollista kysyä tulkintaa osapuolten väliseltä (KT ja kunta-alan henkilöstöjärjestöt) uudelta työryhmältä, Tyryltä.

Tulkintojen saaminen voi olla ajankohtaista niissä kunnissa, joissa on tapahtunut organisaatiomuutoksia tai niitä on tapahtumassa esim. vuodenvaihteessa. Tähän mennessä kyselyjä Tyryyn on tullut mm. Porista, Eurasta, Kuopiosta ja Järvenpäästä, Forssasta, Meri-Lapista.

Vinkki: Jytyläiset voivat lähettää lausuntopyynnön ensin Jytyn keskustoimistoon os.

liisa.autio@jytyliitto.fi. Se toimitetaan tarvittaessa eteenpäin Tyrylle, jonka lausunnot annetaan yksimielisinä.

Sttk hakee ehdokkaita vuoden 2009 sttk-laiseksi luottamusmieheksi JA sttk-laiseksi työsuojeluvaltuutetuksi. Valinnalla Sttk haluaa korostaa henkilöstön edustajien työn merkitystä.

Valintamenettelyä on suoraviivaistettu viime vuotisesta: nyt ehdokkaiden etsintään osallistuvat Sttk:n koulutusverkosto ja Työelämän kehittämisen valmisteluryhmän jäsenet. Jytyllä on edustus molemmissa ryhmissä.

Vinkkejä: Kriteerit, joiden perustella vuoden 2009 luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu valitaan, löydät os. http://www.sttk.fi/fi-FI/vuodenhed

Jytyläiset voivat lähettää 11.11.2009 klo 16:00 mennessä ehdotuksensa os. liisa.autio@jytyliitto.fi  tai kirjallisina os. Liisa Autio, Jyty,  Asemamiehenkatu 4, 00520 Helsinki.

Ehdotukset toimitetaan Sttk:hon, jossa valinta tehdään 18.11.20009. Tulokset julkaistaan Sttk:n valtuustossa 10.-11.12.2009.

Muistathan, että jytyläiset ovat pärjänneet näissä kisoissa hyvin: viime vuonna jytyläinen plm Ella Kiljunen voitti lm-kisan, ja Kaarina Häkkilä voitti pari vuotta sitten kirjoituskilpailun, joka koski työssä jaksamisasioita !

4.  Tilaa heti Yhteistoiminta ja työelämän kehittäminen - kirja työvälineeksesi

KT on koonnut samoihin kansiin ja julkaissut kirjasen, jossa on sopimukset, suositukset ja ohjeet, jotka koskevat työnantajan ja henkilöstön välistä yhteistoiminyaa, työhyvinvointia ja työsuojelua sekä työelämän kehittämistä ja tuloksellisuutta. Näistä kaikista on viime sopimuskierroksen jälkeen neuvoteltu KT:n ja henkilöstöjärjestöjen kanssa.

Vinkki: Tämä kirja on jokaisen pääluottamusmiehen, luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun työväline ja kuuluu niihin sopimuksiin ja normeihin, jotka työnantajan tulee antaa - kustannuksitta - heidän käyttöönsä. Ks. kirjan mainos os.

Tämän tiedotteen kokosi Liisa Autio

työmarkkina-asiamies, Jyty