Lähettäjä: Viestinta [Viestinta@jytyliitto.fi]
Lähetetty: 18. toukokuuta 2010 9:33
Aihe: Jytyn EdunvalvontaINFO 3/2010 (no reply)

Liitteet: EdinvalvontaINFO 3B.2010.doc

EdunvalvontaINFO 3/2010              14.5.2010

1. Pääsopijajärjestöjen yhteinen tiedote pääluottamusmiehille

2. Kuntasektorin ansiot nousivat 2009, mutta palkkaerot kasvoivat 2008

3. Kainuusta on malliksi myös muille

4.1.  Sitran palvelukeskushankkeet

4.2.  Jytyn kirje Sitralle sekä JHL:n kannanottoja

1.  Pääsopijajärjestöjen yhteinen tiedote

pääluottamusmiehille

Jytyn Omanetissä on pääluottamusmiehille tarkoitettu kirje, jonka pääsopijajärjestöt ovat laatineet yhdessä. Kirjeen sisältö koskee Tehyn asemaa pääsopijajärjestönä - siis neuvottelijana paikallistasolla.

Vinkki: Mene Omanettiin ja lue kirje kohdasta Edunvalvonta -> Kirjeet.

2. Kuntasektorin ansiot nousivat 2009, mutta palkkaerot kasvoivat 2008

Tilastokeskuksen palkkarakennetilaston mukaan kuntasektorin kuukausipalkkaisten säännöllisen työajan  ansio nousi 3,3% vuonna 2009.

Vinkki: Käy katsomassa tilastoja os.  Tilastokeskus - Kuntasektorin kuukausipalkkaisten säännöllisen työajan ansiot nousivat 3,3 prosenttia vuonna 2009

Tilastoista selviää myös, että kokoaikaisten palkansaajien keskimääräinen kuukausiansio oli vuoden 2008 viimeisellä neljänneksellä 2 876 € ja mediaaniansio 2 551 €.  Parhaiten palkattu kymmenesosa (9. desiili) palkansaajista ansaitsi yli 4 287 euroa ja matalapalkkaisin kymmenesosa (1. desiili) alle 1 826 euroa kuukaudessa.

Vinkki: Käy os. http://tilastokeskus.fi/til/pra/2008/pra_2008_2010-04-09_tie_001_fi.html?ad=notify

3. Kainuun maakuntakokeilusta hyviä tuloksia -

kokeilu jatkuu kokeiluna

Tampereen yliopisto on tehnyt Kainuun hallintokokeilusta loppuarvioinnin. Kokeilussa on paljon sellaista, minkä siirrettävyyttä muille alueille on vakavasti pohdittava. Onnistuttu on esim. päällekkäisten toimintojen poistamisessa ja tukipalveluiden keskittämisessä. Niukkenevien resurssien ajassa palveluita on pystytty säilyttämään ilman merkittäviä huononnuksia palveluverkoissa tai palveluiden sisällöissä.

Kainuussa on pohdittu, mitä tapahtuu maakuntatasoisen hallintokokeilun jälkeen. Laaja yksimielisyys on siitä, että paluuta vanhaan ei ole. Kainuun mallia jatketaankin kokeiluna vuoden 2012 jälkeen, koska lakivalmistelu viivästyy sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntalain uudistusten keskeneräisyyden vuoksi.

Vinkki: Raportti http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20100409Hallin/name.jsp

4.1. Sitran palvelukeskushankkeet

Sitra kehittää yhteistyössä kuntien ja kuntayhtymien, kuntatoimijoiden, kanssa kuntapalvelukeskuksia. Kuntasektorilla voidaan saavuttaa jopa useiden miljardien vuosittaiset säästöt virtaviivaistamalla prosesseja ja sirpaleisia järjestelmiä. Kuntien palvelukeskus-hankkeen tarkoituksena on tuottaa palveluita 100%:sti kuntatoimijoiden omistamien valtakunnallisten palvelukeskusten avulla.

Yhteensä 157 kuntaa ja 27 kuntayhtymää on sitoutunut mukaan neuvotteluihin tietohallintoon (KPK ICT-palvelukeskus) sekä talous- ja henkilöstöhallintoon (KPK THH-palvelukeskus) t u k i p a l v e l u i t a   tarjoavien palvelukeskusten perustamisesta ja asiakkaaksi tulemisesta. Kuntaneuvottelujen tuloksena on koottu liiketoimintasuunnitelmat, joiden pohjalta Sitra ehdottaa kahden em. palvelukeskuksen perustamista.

Kunnille / ky:lle on lähetetty 23.4.2010 em. yritysten perustamiseen liittyvät asiakirjat, joissa on mukana perustamisehdotus, etenemissuunnitelmat (aikatauluineen) siitä miten kunta voi tulla osakkaaksi, aiesopimus, yhtiöjärjestys ja liiketoimintasuunnitelmat. Ne kaikki ovat luettavissa Sitran sivuilta, joihin pääset linkeistä alla olevista linkeistä.

Vinkkejä:

- Mene Sitran sivuille ja lue tekstit. Sieltä saat oikeaa tietoa - ei kannata pitäytyä huhujen varassa.

- Ota selvää oman kuntasi tilanteesta ja etenemisen aikataulusta.

- Pyydä asian käsittelyä yt-elimessä - älä jää odottamaan pelkästään työnantajan aloitetta. Työnantajalla on yt-lain piiriin kuuluvissa asioissa (ks. KVTES:n s. 314 -) neuvotteluvelvoitteen lisäksi myös tiedotusvelvollisuus. Voit itse henkilöstön edustajana tiedottaa asiasta jäsenistölle - niille, joita asia koskee.

- Tee yhteistyötä muiden järjestöjen edustajien kanssa, joiden jäseniä Sitran hankkeet myös koskevat.

- Kunnan / ky:n sopimuksia koskevat neuvottelut käydään ennen päätöksentekoa pääsopimuksen mukaisesti (ks. KVTES:n s. 240 -) pääluottamusmiesten tai muiden jäsenyhdistysten neuvottelijoiden ja työnantajan kanssa henkilöstön asemasta, siirroista, palvelussuhteen ehdoista ml. eläkkeet.

www.sitra.fi -> Kuntaohjelma -> Kuntien palvelukeskus -> ja sitten: Neuvotteluihin sitoutuneiden kuntien lista; Perustamisehdotus kunnalle ja kuntayhtymille; Aiesopimukset; Liiketoimintasuunnitelmat.

Huom: saattaa olla, että tämä teksti ei näy kunnolla, joten suosittelemme www.sitra.fi -osoitetta.

4.2. Jytyn kirje Sitralle sekä JHL:n kannaottoja

Jyty ja JHL ovat lähettäneet yhdessä 12.5.2010 allekirjoittamansa kirjeen Sitralle. Se on lähetetty tiedoksi myös KT:lle ja Kuntaliitolle. Kirjeessä otetaan kantaa henkilöstön asemaan Sitra-hankkeissa.

Lisäksi unionikumppanimme JHL on lähettänyt kirjeellä Sitralle painotuksiaan ja reunaehtojaan Sitran kuntaohjelman avainalueisiin, palveluseteleihin ja palvelukeskuksiin.

Vinkki: Mene Jytyn OmaNettiin kohtaan Ajankohtaista -> Tiedotteet -> EdunvalvontaINFO.

Tämän tiedotteen kokosi

Liisa Autio