PYRAMIDI PARI SM ERILLISIÄ PYKÄLIÄ JA MUITA TÄRKEITÄ POINTTEJA 1. Kumpi tahansa joukkueen pelaajista voi aloittaa ottelun ja tämän joukkue itse valitsee. 2. Se kumpi joukkueen pelaajista teikkaa, lyö joukkueen jäsenistä ensimmäisenä. 3. Pelit etenevät vuorolyönnein, paitsi teikkauksen suhteen. Freimien väli ei lopeta vuorolyöntiä eli jos A-pelaaja tekee partin, B-pelaaja aloittaa seuraavassa erässä sen joukkueen lyöntivuorot. 4. Jos sama pelaaja lyö kaksi kertaa peräkkäin, se tuomitaan virheeksi (=tussi). Vastustajan kuuluu kuitenkin huomauttaa asiasta ennen mahdollisen virheen tapahduttua, mikäli huomaa asian (herrasmiessääntö), mutta ensisijainen vastuu on tietenkin lyöntivuorossa olevilla pelaajilla toimia oikein. 5. Virheen sattuessa vastapuolella on mahdollista palauttaa lyöntivuoro takaisin virheen tehneelle joukkueelle. Tällöin virheen tehnyt pelaaja jatkaa lyömällä lyöntivuoronsa uudelleen ja muukin lyöntijärjestys pysyy samana. Esim. A1 pelaaja lyö ja tekee virheen. B1 pelaaja on lyöntivuorossa, ottaa joukkueelleen pisteen, mutta siirtää lyöntivuoron takaisin vastustajille. Tällöin A1 pelaaja lyö uudelleen ja kun lyöntivuoro on ohi, seuraavana B-joukkueen lyöjänä on (taas) B1. Eli lyöntivuoro vain "palautetaan" edelliselle ja jatketaan samassa järjestyksessä. 6. Jos palloa pisteeksi itselleen nostaessa tapahtuu lyöntivuorossa olevan joukkueen toimesta virhe (osuu johonkin muuhun palloon tms.), se on tussi ja käsitellään normaalina virheenä. Vinkki: Aina jos on vaikea paikka nostaa pallo pois pöydältä -> pyydä vastustajaa tai kolmatta osapuolta nostamaan pallo jolloin vältytään virheen mahdollisuudelta. 7. Muista kolmen vallin/viivan ylitys sääntö aloituksessa. Aloituksessa jos tulee virhe, voi vastustaja a) tehdä uuden pakan, ottaa yhden pallon pakasta pois ja laittaa virheen tehnyt vastustaja aloittamaan uudelleen. b) tehdä uuden pakan, ottaa yhden pallon pakasta pois ja aloittaa itse. c) jatkaa siitä mihin pallot jäivät, ottaa pallo itselleen ja jatkaa itse d) jatkaa siitä mihin pallot jäivät, ottaa pallo itselleen ja laittaa virheen tehnyt vastustaja jatkamaan 8. Timeout on käytössä yhden kerran per joukkue ja sen voi pitää vain erien välissä. 9. Käsipalloa/Aloituslyöntiä saa asettaa niin kauan kuin haluaa ja niin usein kun haluaa. Vasta kun lyöntisuoritus on lähtenyt liikkeelle (käytännössä kepistä tipin nahkapää osuu palloon), on lyönti vasta alkanut. Tämän jälkeen ei enää saa nostaa palloa pois pöydältä, vaikka se mahdollisesta luikasta olisi käsipallon yhteydessä unohtunutkin nostaa. Se piste on unohdettu.